MERKEZ0(212) 433 83 00
ANTALYA0(242) 248 26 06

BBDAS/22.09.2025-175-İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğde Yapılan Değişiklikler

Tarih  : 22.09.2025

Sayı    : BBDAS/2025-175

Konu  : İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğde Yapılan Değişiklikler

 

20 Eylül 2025 tarih 33023 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ” ile;
 
  • 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren kuruluşu ticaret siciline tescil edilen şirketler (Kollektif, komandit, anonim, sermayesi paylara bölünmüş komandit ve limited şirketler ile kooperatifleri) ile, Anonim ve limited şirketlerin sermayelerini yeni asgari tutarlara yükseltmelerine ve kuruluşu ve esas sözleşme değişikliği izne tabi A.Ş.'lerin belirlenmesine ilişkin tebliğde (5/1.mad.) sayılan A.Ş.'lerin (Bankalar, finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri, tüketici finansmanı ve kart hizmetleri şirketleri, varlık yönetim şirketleri, sigorta şirketleri, anonim şirket şeklinde kurulan holdingler, döviz büfesi işleten şirketler, umumi mağazacılıkla uğraşan şirketler, tarım ürünleri lisanslı depoculuk şirketleri, ürün ihtisas borsası şirketleri, bağımsız denetim şirketleri, gözetim şirketleri, teknoloji geliştirme bölgesi yönetici şirketleri, 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tabi şirketler ile serbest bölge kurucusu ve işleticisi şirketler) 
  • “Pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defterlerini” elektronik ortamda tutmalarının zorunlu olduğu, 
  • Bu değişiklik öncesi düzenlemeye göre, 20/09/2025 tarihinden önce “yönetim kurulu karar defterini” elektronik ortamda tutmaya başlayan şirketlerin “yönetim kurulu karar defterlerini” yeniden fiziki ortamda tutmak istemeleri ve buna ilişkin yönetim kurulu kararını 1/1/2026 tarihine kadar Bakanlığa sunmaları halinde bu defterin sistemde kapatılacağı ve fiziki defterin açılış onayının Bakanlık tarafından verilecek belge ile noterlere yaptırılabileceği, 
  • Yukarıda belirtilen şirketler dışında kalan şirketlerin ihtiyari olarak Tebliğ kapsamındaki defterlerini elektronik ortamda tutabilecekleri, bu durumda pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defterlerinin elektronik ortamda tutulmasının zorunlu olacağı, 
  • Fiziki olarak defter tutmakta iken elektronik ortamda defter tutma yükümlülüğü kapsamına giren şirketlerin, yükümlülüğün doğduğu tarihten itibaren en geç altı ay içinde Ek-1’deki örneğe uygun düzenlenen bir kararla birlikte notere başvurarak fiziki defterlerin kapanış onayını yaptırmaları gerektiği, 
  • Yönünde değişiklik yapılarak, “Yönetim Kurulu Karar Defteri Ve Müdürler Kurulu Karar Defterlerinin” elektronik ortamda tutulma zorunluluğu kaldırıldı.
 
Bilindiği gibi değişiklik öncesinde; 14 Şubat 2025 tarihli ve 32813 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan “İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ”, 1 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girmişti. Bu Tebliğ ile;
 
  • Tebliğ kapsamındaki ticari defterlerin elektronik ortamda oluşturulması, tutulması, saklanması ve ibrazına ilişkin işlemlerin gerçekleştirilebilmesi amacıyla Bakanlığımızca Elektronik Ticari Defter Sistemi (ETDS) hazırlanmış olup Tebliğin yürürlüğe girmesiyle birlikte ETDS, etds.ticaret.gov.tr adresinde faaliyete geçtiği, 
  • 14 Şubat 2025 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan düzenlemeye göre, bir kısım şirketlere ve yeni kurulacak şirketlere ticari defterlerin (defter ismi belirlemeden) elektronik ortamda tutulması gerektiği, 
  • Bu düzenlemeye göre; pay defteri, genel kurul toplantı ve müzakere defteri, yönetim kurulu karar defteri ve müdürler kurulu karar defterlerinin tamamının elektronik ortamda tutulacağı anlaşılmıştı. 
  • Yine, fiziki olarak defter tutmakta iken elektronik ortamda defter tutma yükümlülüğü kapsamına giren şirketlerin, yükümlülüğün doğduğu tarihten itibaren en geç iki ay içinde Ek-1’deki örneğe uygun düzenlenen bir kararla birlikte notere başvurarak fiziki defterlerin kapanış onayını yaptırmaları gerektiği düzenlenmişti. 
Yapılan son düzenleme ile beraber; elektronik ortamda tutulacak defterler “Pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defterleri” ile sınırlandırılarak, fiziki defterlerin kapanış onayı başvuru süresi olarak belirlenen 2 ay 6 aya çıkarılmıştır.
 
Ayrıca, yapılan ilk düzenlemeye istinaden; 20/09/2025 tarihinden önce “yönetim kurulu karar defterini” elektronik ortamda tutmaya başlayan şirketlerin, yapılan bu değişiklik ile söz konusu defterin elektronik ortamda tutma zorunluluğu kaldırıldığından bu defterlerini yeniden fiziki ortamda tutmak istemeleri ve buna ilişkin yönetim kurulu kararını 1/1/2026 tarihine kadar Bakanlığa sunmaları halinde bu defterin sistemde kapatılacağı ve fiziki defterin açılış onayının Bakanlık tarafından verilecek belge ile noterlere yaptırılabileceği yönünde Tebliğde geçici 2’inci madde ile düzenleme yapılmıştır.
 
ELEKTRONİK TİCARİ DEFTER TUTMA MECBURİYETİNİN BAŞLAMA ZAMANI

 

“PAY DEFTERİ İLE GENEL KURUL TOPLANTI VE MÜZAKERE DEFTERLERİNİ” ELEKTRONİK ORTAMDA TUTMASI GEREKEN ŞİRKETİN TÜRÜ

ELEKTRONİK ORTAMDA TUTMA MECBURİYETİNİN BAŞLANGICI

Kuruluşu Ticaret Siciline Tescil Edilen; Kollektif, Komandit, Anonim, Sermayesi Paylara Bölünmüş Komandit Ve Limited Şirketler İle Kooperatifleri

 

1.01.2026

“Anonim ve Limited Şirketlerin Sermayelerini Yeni Asgari Tutarlara Yükseltmelerine ve Kuruluşu ve Esas Sözleşme Değişikliği İzne Tabi Anonim Şirketlerin Belirlenmesine İlişkin Tebliğin” 5/1. maddesinde sayılan A.Ş.'ler (Bankalar, finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri, tüketici finansmanı ve kart hizmetleri şirketleri, varlık yönetim şirketleri, sigorta şirketleri, anonim şirket şeklinde kurulan holdingler, döviz büfesi işleten şirketler, umumi mağazacılıkla uğraşan şirketler, tarım ürünleri lisanslı depoculuk şirketleri, ürün ihtisas borsası şirketleri, bağımsız denetim şirketleri, gözetim şirketleri, teknoloji geliştirme bölgesi yönetici şirketleri, 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tabi şirketler ile serbest bölge kurucusu ve işleticisi şirketler)

 

 

 

 

 

 

1.07.2025

(6 Ay İçinde)

Yukarıda iki madde halinde belirtilen şirketlerin dışında kalan şirketler de    “Pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defterlerini” elektronik ortamda tutabileceklerdir.

 

 

6 Ay İçinde

  • Fiziki olarak defter tutmakta iken elektronik ortamda defter tutma yükümlülüğü kapsamına giren şirketler, yükümlülüğün doğduğu tarihten itibaren en geç altı ay içinde Ek-1’deki örneğe uygun düzenlenen bir kararla birlikte notere başvurarak fiziki defterlerin kapanış onayını yaptırır.
 
 
 
Saygılarımızla.
                
                  BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM VE YMM A.Ş.
 
(!) Sirkülerimiz yayımlandığı tarih itibariyle; ilgili olduğu mevzuat düzenlemelerinin duyurulmasına yönelik genel açıklamalar içermektedir. Mevzuat düzenlemeleri karşısında, her olayın kendine has özellikleri ile birlikte değerlendirilerek getireceği yükümlülükler veya sağlayacağı avantajlar titizlikle değerlendirilmelidir. Mevzuat değişiklikleri üzerine yapılabilecek yorum, eleştiri veya tavsiyeler önemli görülen konulara dikkat çekmeye yönelik olup, uygulamada ilgili kurum veya kuruluşların belirlediği usul ve esaslara göre işlem yapılması esastır. Konularında uzman kadrolarımızdan olaya özgü ilave görüş alınmadan, sadece sirkülerimiz esas alınarak yapılacak işlemler sonucunda doğabilecek zarar ve yükümlülüklerden yazar veya müşavirliğimiz sorumlu tutulamaz. 

420 kişi tarafından görüntülenmiştir.

VERGİ SİRKÜLERİ


BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM ve YMM A.Ş.


Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. vergi ve yönetim danışmanlığı hizmetleri veren profesyonel bir organizasyondur.

BİZDEN HABERLER


© Copyright 2016-2025 | Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.
Web Tasarım : GWT