MERKEZ0(212) 433 83 00
ANTALYA0(242) 248 26 06

BBDAS/2022-85-28 Haziran 2022 Tarihli Kanun Teklifinde Yer Alan Vergisel Düzenlemeler

Tarih   : 29.06.2022

Sayı    : BBDAS/2022-85

Konu  : 28 Haziran 2022 Tarihli Kanun Teklifinde Yer Alan Vergisel Düzenlemeler

 

28 Haziran 2022 tarihinde T.B.M.M’ne verilen “Devlet Memurları Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi”nde yer alan vergisel düzenlemeler aşağıdaki gibidir.
 
  • 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 10 uncu maddesinde yapılacak değişiklik ile, “nakdi sermaye artırımı” dolayısıyla yapılan indirimden süresiz yararlanma hakkı, sermaye artırımına ilişkin kararın veya ilk kuruluş aşamasında ana sözleşmenin tescil edildiği hesap dönemi ile bu dönemi izleyen 4 hesap dönemi dikkate alınarak sınırlandırılması planlanıyor. Bu dönemlerde sermaye azaltımı yapılması halinde azaltılan sermaye tutarı indirim hesaplamasında dikkate alınmayacak. Bu hüküm yürürlüğe girdiği tarihten önce sermaye artırımı yapan veya ilk defa kurulan şirketler için 2022 yılı hesap dönemi dahil olmak üzere 5 hesap dönemi için uygulanabileceği yönünde düzenleme yapılıyor. 
  • 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 10 uncu maddesinde yapılacak değişiklik ile, sigortacılık sektöründe uygulaması yaygınlaşan ve Türkiye'de yerleşik sigorta şirketleri tarafından kefalet sigortası kapsamında düzenlenen “kefalet senetleri” de, teminat olarak kabul edilecek. 
  • 6183 sayılı Kanunun 85 inci maddesinde yapılacak değişiklik ile, menkul mal satışlarına katılacakların vermeleri gereken teminatın türüne, para yerine teminat mektubu alınabilmesi hükmü revize edilerek Türkiye'de yerleşik sigorta şirketleri tarafından kefalet sigortası kapsamında düzenlenen “kefalet senetlerinin de teminat olarak alınabilmesine imkan” sağlanacak. 
  • Vergi Usul Kanunu’nun Mükerrer 257. Maddesine eklenecek fıkra ile, Hazine ve Maliye Bakanlığı, tüzel kişiler ve tüzel kişiliği olmayan teşekküllerin “gerçek faydalanıcı bilgisinin” güncel, tam ve doğru şekilde tespit edilebilmesi için gerçek faydalanıcının kapsamını belirleme yetkisi verilmesi sağlanacak. 
  • Vergi Usul Kanunu'nun 355’inci maddesinde yer alan özel usulsüzlük cezalarında düzenlemeye gidiliyor. Buna göre fatura ve benzeri evrak verilmemesi ve alınmamasına ilişkin “cezaların artırılması” planlanıyor. 213 sayılı Kanunun 353 üncü maddesinin birinci fıkrasının; (1) ve (2) numaralı bentlerinde yer alan "240" ibareleri "1.000" şeklinde, "120.000" ibareleri "500.000" şeklinde, "12.000" ibaresi "50.000" şeklinde değiştirilecek. 
  • Vergi Usul Kanunu’nun Mükerrer 257’inci maddesine getirilecek “gerçek faydalanıcı bildirimi” düzenlemesi ile “elektronik ticarette vergi güvenliğini sağlamak amacıyla bilgi ve bildirimlerin elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilmesi yükümlülüğünü” yerine getirmeyen/uygulamayan mükelleflere ilişkin 5 kat ve 3 kat uygulanacak özel usulsüzlük cezaları getirilecek. 
  • 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun geçici 12 inci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesine "konaklama" ibaresinden sonra gelmek üzere "ve kış turizm merkezlerindeki günübirlik ile mekanik tesis hattı" ibaresi eklenmek suretiyle, teşvik kapsamının genişletilmesi planlanıyor. 
  • 2634 sayılı Kanuna eklenilecek geçici madde ile, müstakil plaj işletmelerine turizm işletmesi belgesi verilmesine ilişkin olarak; 5 inci maddenin altıncı fıkrası kapsamında kalan ve 28/7/2022 tarihine kadar işyeri açma ve çalışma ruhsatı alan işletmelerin yedi günlük başvuru süresi ile geçici 11 inci maddenin dördüncü fıkrası kapsamında kalan işletmelerden bir aylık süresi içerisinde başvuru yapmayanların “başvuru süresi 28/7/2022 tarihine kadar” uzatılacak. 
  • 3194 sayılı İmar Kanununun geçici 11 inci maddesinde yapılacak değişiklikle, 1 Temmuz 2022'ye kadar yapı (inşaat) ruhsatı alınmış ve buna göre yapılmış olup kullanma izni verilmeyen veya alınmayan yapılara “geçici olarak elektrik ve/veya su aboneliğinin yapılabilmesi imkanı” da verilecek. 
  • 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 17 nci maddesinde yapılacak değişikliğe göre, “kabahatler karşılığında uygulanacak” ve ödeme süresi düzenlenmemiş idari para cezaları, tebliğinden itibaren 1 ay içinde ödenmesi, idari para cezasının süresi içinde ödenmesi halinde cezadan yüzde 25 oranında indirim yapılması, ödemenin yapılmış olmasının idari yaptırım akarına karşı kanun yoluna başvurma hakkını etkilemeyeceği yönünde düzenleme yapılacak. 
  • 5602 sayılı Şans Oyunları Hasılatından Alınan Vergi, Fon ve Paylarının Düzenlenmesi Hakkında Kanunun Ek 2 nci maddesinde yapılacak düzenlemeyle, Türkiye Varlık Fonu veya Türkiye Varlık Fonu tarafından kurulacak şirket tarafından gelir kaydedilen tutarlardan, lisansı devredilen şans oyunlarına isabet eden kamu payının yüzde 8'i; bir takvim yılının üçer aylık dönemleri itibarıyla hesaplanarak izleyen ikinci ayın 15'inci günü mesai saati bitimine kadar Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğüne gelir kaydedilmek üzere aktarılması planlanıyor. 
  • 6001 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Hizmetleri Hakkında Kanunun 30 uncu maddesinin birinci fıkrasında yapılacak değişiklik ile, otoyollar ile erişme kontrolünün uygulandığı karayolları için “ücret ödemeden geçiş yapan araç sahiplerine” ödemesiz geçiş tarihini izleyen 45 gün içinde, idari para cezasının tebliğ edilip edilmediğine bakılmaksızın geçiş ücretiyle birlikte, geçiş ücretinin 1 katının idari para cezası olarak ödenmesi halinde idari para cezası 1 kat verilmiş sayılacak ve bu ceza için ayrıca tebligat yapılmayacağı yönünde düzenleme yapılması planlanıyor. 
  • Ödemesiz geçiş tarihini izleyen 45'inci günden sonra ise geçiş ücreti ödemeden giriş çıkış yaptığı mesafeye ait geçiş ücreti ile birlikte 4 katı tutarında ceza, araç sahibine ücret toplama sistemlerinde tanımlı olan bilgiler doğrultusunda, en az 15 gün önceden kısa mesaj, e-posta, ihbarname, e-devlet bildirimi vb. yöntemlerinden en az biriyle bilgi verilmesi yönünde düzenleme yapılacak. 
  • 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 82 nci maddesin eklenilecek geçici madde ile, bir tacirin saklamakla yükümlü olduğu defterler ve belgeler; yangın, su baskını veya yer sarsıntısı gibi bir afet veya hırsızlık sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde zıyaa uğrarsa tacir zıyaı öğrendiği tarihten itibaren 15 gün içinde ticari işletmesinin bulunduğu yer yetkili mahkemesinden “zayi belgesi” talep etme süresi 15 günden 30 güne çıkarılması planlanıyor. 
  • 6001 sayılı Kanuna eklenilecek geçici madde ile, maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce Kanunun geçiş ücretlerini ödemeden yapılan geçişlere ilişkin olarak verilen veya verilmesi gereken veya bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla ödenmemiş olan para cezaları ve idari para cezaları hakkında Kanunun 30 uncu maddesinin birinci ve beşinci fıkralarının bu maddeyi ihdas eden Kanunla değişik hükümleri uygulanacağı,  maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce tahsil edilmiş olan tutarların ise red ve iade edilmeyeceği yönünde düzenleme yapılıyor. 
  • 4749 sayılı Kamu Finansman ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun geçici 20 nci maddesinde yapılacak değişiklik ile, KOBİ'lerin krediye erişim imkanlarının artırılmasına yönelik, sistem kapsamında yeni kefalet imkanlarının sağlanmasını teminen kredi garanti kurumlarına aktarılacak kaynak tutarı “50 milyar liradan 100 milyar liraya çıkarılması” planlanıyor. 
  • Temmuz ayından itibaren geçerli olmak üzere “en düşük emekli aylığı”, 2 bin 500 liradan 3 bin liraya çıkarılması planlanıyor.
 
Saygılarımızla.
 
                   BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM VE YMM A.Ş.
 
(!) Sirkülerimizde yer verilen açıklamalar sadece bilgilendirme amaçlı olup, vergiyi doğuran olay ve diğer yükümlülüklerin özelliğine göre farklılıklar oluşabileceğinden tereddüt edilen hususlarda konusunda uzman bir danışmandan veya yetkili kurumlardan görüş alınması gerekmekte olup, sadece sirkülerimiz esas alınarak yapılacak işlemler sonucunda doğabilecek zararlardan yazar veya müşavirliğimiz sorumlu tutulamaz.

768 kişi tarafından görüntülenmiştir.

VERGİ SİRKÜLERİ


BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM ve YMM A.Ş.


Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. vergi ve yönetim danışmanlığı hizmetleri veren profesyonel bir organizasyondur.

BİZDEN HABERLER


© Copyright 2016-2025 | Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.