MERKEZ0(212) 433 83 00
ANTALYA0(242) 248 26 06

BBDAS/2021-107-7327 Sayılı İcra İflas Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun

Tarih   : 19.06.2021

Sayı    : BBDAS/2021-107

Konu  : 7327 Sayılı İcra İflas Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun

7327 Sayılı İcra İflas Kanun İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 19.06.2021 tarih 7327 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Buna göre;

  • 2004 sayılı İcra İflas Kanununda; iflas idare memurlarının kimlerden oluşacağı, ticari ve ekonomik bütünlük arz eden mal ve hakların satışlarının nasıl yapılacağı, satışına izin verilebilecek malların neler olduğu, geçici ve kesin mühlet sürecinde yükümlülükler ve izne tabi işlemler, konkordato sürecinde iflasın sonuçlanması, geçici mühlet kararından sonra komiserin izniyle akdedilmiş borçlar, iflas idare memurları listesi oluşturuluncaya kadar geçici görevlendirmeler konularında düzenlemelerin yapıldığı, 
  • 492 sayılı Harçlar Kanununda; cins tashihine yönelik tapu harçlarının iskan harcı ile birlikte belediyeler tarafından tahsil edileceği, 
  • 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununda; iskan belgesi düzenlenen yapıların cins değişikliği işlemleri resen yapılacağı, 
  • 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununda; tapu müdürlüklerinin, bina ve arazinin devir ve ferağında tapu ve kadastro harcının matrahında dikkate alınan emlak vergi değeri ile emlak vergisi borcunu ilgili belediyesi tarafından sağlanan sistem üzerinden elektronik ortamda sorgulayacakları bir sistem kurulmasına yönelik, 
  • 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununda; inşaat ruhsat başvurularında belediyeler tarafından alınacak ücretler konularında, 
  • 2560 sayılı İSKİ Kanununda; İSKİ su ve kanalizasyon durum belgesi ücreti ile bağlandı ve iştirak bedelinin tahsili hakkında,
  • 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununda; karayolları trafik kanununa göre “maddi ve manevi tazminatlar” ile “en az sigorta tutarları” maddelerinde düzenlemeler yapılmıştır, 
  • 2942 Sayılı Kamulaştırma Kanununda; devam eden davalar konusunda ve kamulaştırma bedellerinin tespiti konularında ,
Düzenlemeler yapılmış olup, başlıklar halinde açıklamalar aşağıda yer almaktadır.


1- İflas İdare Memurlarının Kimlerden Oluşacağı Belirlenmiştir:
  • İflâs idare memurlarının, bilirkişilik bölge kurulları tarafından oluşturulan iflâs idare memurları listesinden seçilecektir.
  • Seçilecek iflâs idare memurlarından; birinin yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir, birinin ise hukukçu olması zorunludur. 
2- Ticari Ve Ekonomik Bütünlük Arz Eden Mal ve Hakların Satışı:
  • Ticari ve ekonomik bütünlük arz eden ya da bir bütün hâlinde satıldığı takdirde daha yüksek gelir elde edileceği anlaşılan mal ve haklar ile bu mal ve hakları bünyesinde bulunduran işletmeler bir bütün olarak satılır.
  • Satışta işletmenin devamlılığı ve ekonomiye olan katkısı gözetilir. 

3- Satışına İzin Verilebilecek Mallar:

  • Rehinli malın konkordato projesine göre işletme tarafından kullanılması öngörülmüyor veya kıymeti düşecek ya da muhafazası masraflı olacak ise satışına izin verilebilecek.
4- Geçici ve Kesin Mühlet Süresince Yükümlülükler ve İzne Tabi İşlemler:
  • Geçici ve kesin mühlet süresince devam eden sözleşmelere göre borçlanılan edimlerinin devam karşılıklı olarak ifa dilecektir.
  • Mühlet kararından sonra borçlunun; rehin, kefalet, ivazsız tasarruflarının mahkemenin iznine tabi olarak, izinsiz yapılan bu tasarruflar hükümsüz sayılacaktır.
  • Mahkeme bu işlemler hakkında karar vermeden önce komiserin görüşü ile alacaklılar kurulunun muvafakatini almak zorunda olacak.
5- Konkordato Sürecinin İflasla Sonuçlanması Durumu:
  • Konkordato süreci iflâsla sonuçlandığı takdirde, iflâs kararını veren mahkeme tasfiyenin basit veya adi tasfiye usulüne göre yapılmasına ve gerektiğinde adi tasfiyenin komiserler tarafından yerine getirilmesine karar verir.
  • Bu hâlde iflâs idaresine ait görev ve yetkiler komiserler tarafından kullanılır. 
6- Geçici Mühlet Kararından Sonra Komiserin İzniyle Akdedilmiş Borçlar:
  • Kredi kurumları tarafından verilen krediler de dâhil olmak üzere geçici mühlet kararından sonra komiserin izniyle akdedilmiş borçlar, adi konkordatoda konkordato şartlarına tabi olmayacaktır.
  • Temerrüt hâlinde mühlet sırasında dahi icra takibine konu edilebilir ve 206 ncı madde kapsamında rehinli alacaklardan hemen sonra, diğer bütün alacaklardan önce ödenecek.
  • Malvarlığının terki suretiyle konkordatoda yahut sonraki bir iflâsta 248 inci madde kapsamında masa borcu sayılacak.
7- İflas İdare Memurları Listesi Oluşturuncaya Kadar Geçici Görevlendirme:
  • 223 üncü maddenin altıncı fıkrası uyarınca iflâs idare memurları listesi oluşturuluncaya kadar listeden görevlendirme usulü dikkate alınmaksızın iflâs idare memuru görevlendirilir.
  • Bir kişinin eş zamanlı olarak beşten fazla dosyada memur olarak görev alma yasağının takibi amacıyla, görevlendirilen iflâs idare memurları, icra mahkemesinin bağlı bulunduğu bölge adliye mahkemesi bilirkişilik bölge kuruluna bildirilir.
8- Cins Tashihine Yönelik Tapu Harçları İskan Harcı İle Birlikte Belediyeler Tarafından Tahsil Edilecek:
  • 492 sayılı Harçlar Kanununda yapılan değişikliğe göre;
  • Bu Kanuna bağlı (4) sayılı tarifenin “I- Tapu işlemleri:” başlıklı bölümünün 13 numaralı fıkrasının (a) bendine göre tahsil edilmesi gereken cins tashihi harcı, ilgili belediyesince yapı kullanma izni harcı ile birlikte makbuz karşılığı peşin olarak tahsil edilecek.
  • Bu suretle tahsil olunan harçlar; şekil, içerik ve muhteviyatı Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenen bir bildirim ile cins tashihi harcının tahsiline yetkili vergi dairesine, tahsil edildiği günün akşamına kadar bildirilip ödenecek.
  • Tahsil edilen harçların ilgili vergi dairesine süresinde ödenmemesi durumunda, harç ilgili belediyeden 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip ve tahsil edilecek.
  • Süresinde vergi dairesine beyan edilmeyen tutarlar hakkında 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümleri uygulanacak.
  • İşlemden doğan harçları tamamen almadan işlem yapan belediye personeli ve ilgili belediyeler harcın ödenmesinden mükelleflerle birlikte müteselsilen sorumlu olacak.
9- İskan Belgesi Düzenlenen Yapıların Cins Değişikliği İşlemleri Resen Yapılacak:
  • 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununda değişiklik yapılarak;
  • Yapı kullanma izin belgesi düzenlenen tüm yapıların cins değişikliği işlemleri resen yapılacak.
  • Yapı kullanma izin belgesini düzenlemeye yetkili idare tarafından Mekânsal Adres Kayıt Sistemine yüklenerek elektronik ortamda kadastro müdürlüğüne gönderilen yapı kullanma izin belgesi ile yapı aplikasyon projesine göre kadastro müdürlüğünce tescil bildirimi düzenlenecek.
  • Tapu müdürlüğüne gönderilen tescil bildirimi üzerine başkaca bir belge aranmaksızın cins değişikliği resen tescil edilecek.
  • Cins değişikliği yapılmış taşınmaz kat irtifakı tesisli ise, kat irtifakının tesciline ait resmî senede ve 12 nci maddede yazılı belgelere dayalı olarak başkaca bir belge aranmaksızın resen kat mülkiyetine çevrilecek.
  • Bu işlemler, döner sermaye hizmet bedelinden muaf olacaktır.
  • Bu maddenin yürürlüğe girmesinden önce yapı kullanma izin belgesi düzenlenen tüm yapılarda, Mekânsal Adres Kayıt Sistemine yüklenemeyen yapı kullanma izin belgesi ile yapı aplikasyon projesinin yetkili idare tarafından elektronik ortamda kadastro müdürlüğüne gönderilmesi hâlinde, yukarıda belirtildiği şekilde işlem yapılacak.
10- Devir İşlemlerinde Tapu ve Kadastro Harcının Matrahının Tespiti:
  • 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanununda değişiklik yapılarak;
  • Tapu müdürlükleri, bina ve arazinin devir ve ferağında tapu ve kadastro harcının matrahında dikkate alınan emlak vergi değeri ile emlak vergisi borcunu ilgili belediyesi tarafından sağlanan sistem üzerinden elektronik ortamda sorgular.
  • Belediyeler, bu sistemi 1/1/2023 tarihine kadar kurarak ilgili tapu müdürlüklerinin kullanımına açarlar.
  • Miras, mahkeme kararı, cebrî icra, kamulaştırma hâlleri ile özel kanunlarda öngörülen diğer hâller hariç emlak vergisi borcu bulunan bina ve arazinin devir ve ferağı yapılmaz.
  • Tapu müdürlükleri devir ve ferağ işlemini, işlemin yapıldığı ayı takip eden ayın 15’inci günü akşamına kadar ilgili belediyelere elektronik ortamda bildirir.
11- İnşaat Ruhsat Başvurularında Belediyeler Tarafından Alınacak Ücretler:
  • 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununa göre;
  • 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun Mükerrer Yedinci Bölümüne ek madde eklenmiştir.
  • Bu ek maddeye göre;
  • Bina inşaatlarında, inşaat ruhsatı başvurusunun 80 inci maddede sayılan imarla ilgili harçlara ve 97 nci madde gereği alınan imarla ilgili ücretlere konu işlemler ile 2560 sayılı Kanunun 17 nci ve 18 inci maddesi kapsamında alınması gereken bağlantı ve iştirak bedeli ile su ve kanalizasyon durum belgesini kapsayacak şekilde tek başvuruda yapılması hâlinde; ek 6 ncı maddede ve 84 üncü maddede yer alan tarifeler uyarınca tahsil edilmesi gereken harçlardan her birisi ve 97 nci madde kapsamında tahsil edilecek ücretler ile su ve kanalizasyon idaresinin yılı içinde belirlediği su ve kanalizasyon durum belgesi ücreti ile bağlantı ve iştirak bedeli hesaplanarak tek seferde tahsil edilecektir.
  • Belediyesince tahsil edilen su ve kanalizasyon durum belgesi ücreti ile bağlantı ve iştirak bedeli, tahsil edildiği günün akşamına kadar mahsuba konu edilmeden ilgili su ve kanalizasyon idaresi hesabına aktarılacak.
  • Tahsil ettiği ücreti ve bedeli yukarıda belirtilen süre içinde ilgili idareye aktarmayan belediyelerden, bu tutarlar 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen oranda gecikme faizi uygulanarak tahsil edilecek.
12- İSKİ Su Ve Kanalizasyon Durum Belgesi Ücreti İle Bağlandı Ve İştirak Bedelinin Tahsili:
  • 2560 sayılı İSKİ Kanununda değişiklik yapılarak;
  • 20/11/1981 tarihli ve 2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanuna 18 inci maddesinden sonra gelmek üzere “Su ve kanalizasyon durum belgesi ücreti ile bağlantı ve iştirak bedelinin tahsili” başlıklı madde eklenmiştir.
  • Bu maddeye göre;
  • Su ve kanalizasyon durum belgesi ile bağlantı ve iştirak talebinin inşaat ruhsatı başvurusu ile birlikte yapılması hâlinde, İSKİ tarafından yılı içinde belirlenen su ve kanalizasyon durum belgesi ücreti ile bağlantı ve iştirak bedeli hesaplanarak ilgili belediyesince tahsil edilecektir.
  • İlgili belediyesince tahsil edilen su ve kanalizasyon durum belgesi ücreti ile bağlantı ve iştirak bedeli, tahsil edildiği günün akşamına kadar mahsuba konu edilmeden İSKİ’nin hesabına aktarılacaktır.
  • Tahsil ettiği ücreti ve bedeli yukarıda belirtilen süre içinde ilgili idareye aktarmayan belediyelerden bu tutarlar, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen oranda gecikme faizi uygulanarak tahsil edilecektir.
13- Karayolları Trafik Kanununa Göre “Maddi ve Manevi Tazminatlar”da Düzenleme Yapılmıştır:
  • 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununda değişiklik yapılarak;
  • 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 90 ıncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Kanun” ibareleri “Kanunda” şeklinde değiştirilmiş, fıkraya birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
 “Bu tazminatlardan;

a) Değer kaybı tazminatı, aracın; piyasa değeri, kullanılmışlık düzeyi, hasara uğrayan parçaları ile hasar tutarı dikkate alınarak,

b) Destekten yoksun kalma tazminatı, ulusal doğum ve ölüm istatistikleri kullanılarak hazırlanan hayat tablosu ve zorunlu mali sorumluluk sigortası genel şartlarında yüzde 2’yi geçmemek üzere belirlenen iskonto oranı esas alınarak hayat anüiteleri ile genel kabul görmüş aktüerya kurallarına uygun olarak,

c) Sürekli sakatlık tazminatı, ulusal doğum ve ölüm istatistikleri kullanılarak hazırlanan hayat tablosu, zorunlu mali sorumluluk sigortası genel şartlarında yüzde 2’yi geçmemek üzere belirlenen iskonto oranı ve sürekli sakatlık oranı esas alınarak hayat anüiteleri ile genel kabul görmüş aktüerya kurallarına uygun olarak,
hesaplanır.”

“Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından belirlenir.”

14- Karayolları Trafik Kanununa Göre “En Az Sigorta Tutarları” Maddesine Eklemeler Yapılmıştır:

 
  • 2918 sayılı Kanunun 92 nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bentler ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“j) Destekten yoksun kalan hak sahibinin, destek şahsının kusuruna denk gelen tazminat talepleri,
k) Gelir kaybı, kâr kaybı, iş durması ve kira mahrumiyeti gibi dolaylı zararlar,
l) Hasar sebebiyle trafikten çekme veya hurdaya çıkarılma işlemi görmüş araçların değer kaybı tazminatı talepleri,
m) 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamındaki terör eylemlerinde ve bu eylemlerden doğan sabotajda kullanılan araçların neden olduğu ve sigortalının sorumluluk riski kapsamında olmayan tazminat talepleri ile aracın terör eylemlerinde kullanıldığını veya kullanılacağını bilerek binen kişilerin ve terör ve sabotaj eyleminde yer alan kişilerin uğradıkları zararlara ilişkin talepler.”
“31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu kapsamında Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından yapılan gelir kaybına ilişkin ödemelerde, 5510 sayılı Kanunun 21 inci maddesi uyarınca sigortacının Sosyal Güvenlik Kurumuna karşı sorumluluğu varsa, bu sorumluluk sigortacının kendi sigortalısının kusuru oranında devam eder.”

15- 2942 Sayılı Kamulaştırma Kanununa Göre Devam Eden Davalar Konusunda Geçici Madde Eklenilmiştir:
  • Kamulaştırma işlemleri tamamlanmamış veya kamulaştırması hiç yapılmamış olmasına rağmen 4/11/1983 tarihinden bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar fiilen kamu hizmetine ayrılan veya kamu yararına ilişkin bir ihtiyaca tahsis edilerek üzerinde tesis yapılan taşınmazlara veya kaynaklara kısmen veya tamamen veyahut irtifak hakkı tesis etmek suretiyle malikin rızası olmaksızın fiilî el konulması veya hukuki el atılması sebebiyle mülkiyet hakkından doğan taleplere dair bedel ve tazminata ilişkin davalarda verilen kararlar taşınmaz mal ile ilgili ayni haklara ilişkin kararların icrasına ilişkin hükümlere göre yerine getirilecek.
  • Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce, kesinleşmemiş mahkeme kararlarına dayanılarak başlatılan icra takipleri kesinleşmiş mahkeme kararı ibraz edilinceye kadar durdurulacak.
16- Dava Safhasındaki Kamulaştırma İşlemlerinde Bedelin Tespiti:
  • 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun Ek 3 üncü maddesi hükümlerinin, “ Tebliği dâhil eksik veya hatalı kamulaştırma işlemleri bulunmasına rağmen idare adına tescil edilmiş olan taşınmazlar hakkında da uygulanacağı yönünde hüküm eklenmiştir.
  • 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununa eklenilen Geçici 17 inci madde ile “Bu maddeyi ihdas eden Kanunla bu Kanunun ek 3 üncü maddesine eklenen cümle, bu cümleyi ihdas eden Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte kanun yolu incelemesindekiler dâhil görülmekte olan davalarda da uygulanacaktır” hükmü eklenilmiştir.
 
Saygılarımızla.

            BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM VE YMM A.Ş.
 
(!) Sirkülerimizde yer verilen açıklamalar sadece bilgilendirme amaçlı olup, vergiyi doğuran olay ve diğer yükümlülüklerin özelliğine göre farklılıklar oluşabileceğinden tereddüt edilen hususlarda konusunda uzman bir danışmandan veya yetkili kurumlardan görüş alınması gerekmekte olup, sadece sirkülerimiz esas alınarak yapılacak işlemler sonucunda doğabilecek zararlardan yazar veya müşavirliğimiz sorumlu tutulamaz.

1179 kişi tarafından görüntülenmiştir.

VERGİ SİRKÜLERİ


BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM ve YMM A.Ş.


Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. vergi ve yönetim danışmanlığı hizmetleri veren profesyonel bir organizasyondur.

BİZDEN HABERLER


© Copyright 2016-2025 | Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.