MERKEZ0(212) 433 83 00
ANTALYA0(242) 248 26 06
BURSA0(224) 240 09 07
KAYSERİ0(352) 220 50 40

2020-12-Defterlerin Ara Tasdiki ve Kapanış Onayı Zorunluluğu

Tarih              : 16.01.2020

Sayı                : 2020-12

Konu              : Defterlerin  Ara Tasdiki ve Kapanış Onayı Zorunluluğu

 

 1- Yönetim Kurulu Karar Defteri İle Müdürler Kurulu Karar Defterinin Kapanış Tasdiki:

 
Türk Ticaret Kanunu’na göre 2019 yılına ait;
 
Anonim şirketler ile kooperatiflerde yönetim kurulunun, sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerde “Yönetim Kurulu Karar Defteri” ile tutulması halinde limited şirketlerde “Müdürler Kurulu Karar Defterinin” kapanış tasdiklerinin 31 Ocak 2020 günü sonuna kadar yaptırılması gerekmektedir.
 
Limited şirketlerin, müdürler kurulu karar defteri tutmaları zorunlu değildir, bu nedenle geçmiş yılda kullanılmış olan müdürler kurulu karar defterinin kapanış tasdiki yapıldıktan sonra, tekrar açılış tasdikinin yapılmaması tavsiye olunur.
Ticari Defterlere İlişkin Tebliğ’de 2019 yılı içerisinde yapılan değişikliğe göre geçen seneden farklı olarak bu yıl kooperatiflerinde yönetim kurulu karar defterinin kapanış tasdikini yaptırmaları gerekmektedir.


  2- Pay Defteri İle Genel Kurul Toplantı Ve Müzakere Defteri:

 
Pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defteri yeterli yaprakları bulunmak kaydıyla izleyen faaliyet dönemlerinde de açılış onayı yaptırılmaksızın kullanılmaya devam edilebilmektedir.


   3- Fiziki Ortamda Tutulan Yevmiye Defteri, Defteri Kebir ve Envanter Defteri İle Diğer     Defterlerin Ara Tasdikleri:


Fiziki ortamda tutulan yevmiye defteri, defteri kebir ve envanter defteri ile diğer defterlerin açılış onayları, kuruluş sırasında ve kullanılmaya başlanmadan önce noter tarafından yapılmaktadır.
 
Yevmiye Defteri, Defteri Kebir, Envanter Defteri, ve Yönetim Kurulu Karar Defteri’nin, yeterli yaprakları bulunması halinde yeni hesap döneminin ilk ayı (Ocak/2020) içerisinde onay (ara tasdik) yenilemek suretiyle kullanılmaya devam edilebilir.

Gerçek ve Tüzel Kişi Tacirler Gerçek veya tüzel kişi olup olmadığına bakılmaksızın her tacir bir önceki yıl kullanmış olduğu Yevmiye Defterinin kapanış tasdikini en geç 30.06.2020 tarihine kadar yaptırılması gerekmektedir.

 
 4- E-Defter Uygulaması ve Beratların Alınması:

 
Elektronik ortamda defter tutulmasına imkan veren 454 sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği 20.06.2015 tarihli Resmi Gazetede yayımlanmıştır. Bu Tebliğde, defterlerini elektronik ortamda oluşturmak, kaydetmek, muhafaza ve ibraz etmesi gereken mükelleflere ilişkin usul ve esaslar açıklanmıştır. Buna göre, 2018 yılı hasılatı 10.000.000 TL’yi geçenler 01.01.2020 tarihinden itibaren e-Defter uygulamasına geçmelidir. Ayrıca, 19.10.2019 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Elektronik Defter Genel Tebliği (Sıra No.1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No:3)’e göre,
 
e-Fatura uygulamasına geçiş zorunluluğu bulunan mükellefler, Türk Ticaret Kanunu’nun 397/4. maddesi uyarınca bağımsız denetime tabi olan şirketler, şartların sağlandığı yılı takip eden yılın başından itibaren e-defter uygulamasından yararlanmaları ve yevmiye defteri ve defteri kebiri elektronik ortamda tutmaları gerekmektedir.
 
Elektronik defter tutanlar için hesap döneminin ilk ayının beratının alınması açılış onayı, son ayının beratının alınması ise kapanış onayı yerine geçmektedir.
 
Ayrıca, 3 Sıra No.lu Tebliğ ile Elektronik defterlerin kapanış tasdiki yerine geçen aylık berat dosyası oluşturma ve Gelir İdaresi Başkanlığı e-Defter uygulamasına izleyen 3 ay içinde yükleme işleminin, üç aylık geçici vergi dönemleri bazında (bu döneme ait aylar için) ve geçici vergi beyannamelerinin verileceği ayın sonuna kadar gerçekleştirilebilmesi imkanı ve elektronik defterlerin defter kayıtlarını tutan muhasebe meslek mensubunun ya da entegratör firmanın mali mührü/elektronik imzası ile imzalanabilme imkanı getirilmiştir. E-Defter ve beratların ikincil kopyalarının GİB sisteminde ya da özel entegratörlerin sisteminde 10 yıl boyunca saklanma zorunluluğu bulunmaktadır.
 
Elektronik Defter Genel Tebliğ (Sıra No 1)’nde Değişiklik Yapılması Hakkında Tebliğ (Sıra No 3) İle yapılan değişiklik uyarınca;
 
Elektronik defterlerin kapanış tasdiki yerine geçen aylık berat dosyası oluşturma ve Gelir İdaresi Başkanlığı e-Defter uygulamasına izleyen 3 ay içinde yükleme işleminin, üç aylık geçici vergi dönemleri bazında (bu döneme ait aylar için) ve geçici vergi beyannamelerinin verileceği ayın sonuna kadar gerçekleştirilebilmesi imkanı getirilmiştir.
 
 
Geçici vergi dönemleri itibari ile e-Defter gönderimi yapabilmek için hesap dönemine ilişkin ilk ayda E-Defter Uygulaması aracılığı ile bildirimde bulunulması gerekmekte olup, e-Defter Uygulamasında bununla ilgili bildirim kısmı açılması ile birlikte, bir defa bildirimde bulunulması yeterli olacaktır.


      5- Defter Tasdiklerinin Usulüne Uygun Yapılmaması :

 
Türk Ticaret Kanunu’nun 562/1-c bendine göre; Kanunun 64’üncü maddenin üçüncü fıkrası ve uyarınca gerekli onayları yaptırmayanlara 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kanunun 17/7 maddesi hükmü de dikkate alınarak, 2020 yılı için 9.387 TL idari para cezası uygulanabilecektir.
 
 
            Saygılarımızla.
 
            BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM VE YMM A.Ş.
 

17213 kişi tarafından görüntülenmiştir.

VERGİ SİRKÜLERİ


BOĞAZİÇİ BAĞIMSIZ DENETİM ve YMM A.Ş.


Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş. vergi ve yönetim danışmanlığı hizmetleri veren profesyonel bir organizasyondur.

© Copyright 2016-2024 | Boğaziçi Bağımsız Denetim ve YMM A.Ş.